שאלה:

רציתי לדעת מה היחס שלכם היהודים המשיחיים לשמירת השבת, והרי התורה מצווה אותנו בסך הכל "לא לעשות מלאכה" בשבת, אז איך בכל זאת אתם שומרים את השבת, ואיך אתם יודעים שאתם שומרים אותה כמו שאלוקים רוצה?

השאלה נענתה:

תשובה:

תודה לך על השאלה החשובה. למעשה, שאלת שמירת המצוות בכלל ושאלת שמירת השבת בפרט, עולות תדיר בשיחות עם מאמינים. אנסה להשיב על שאלתך משני כיוונים: א- מן ההיבט המעשי; ב- מן ההיבט התיאולוגי. לפני כן, עלי להזכירך כי תשובתי אינה מייצגת אלא את עצמי ולכן אבקשך לא לנופף בה כמניפסט המייצג את כלל המשיחיים בארץ ובעולם.

  1. ההיבט המעשי: לאמיתו של דבר, כאשר שואלים "מה היחס שלכם", כבר בשאלה עצמה מסתתרות מספר דעות קדומות או סטיגמות מוטעות, כגון: שהיהודים המשיחיים כולם פועלים לפי הלכה אחת ברורה, כתובה ומחייבת המכתיבה כל צעד ושעל בחיים (כמו ההלכה הרבנית). בפועל, המציאות שונה לגמרי. מצד אחד, איננו חילוניים ומצד שני, איננו דתיים (תחת עול התושב"ע); היהודים המשיחיים אינם מהווים מיקשה הומוגנית אחת כמו חטיבה בצנחנים; הדבר המאחד אותנו הוא ישוע המשיח והאמונה בכתבי הקודש.

    לשאול "מה היחס שלכם, היהודים המשיחיים, לשמירת השבת?", זה כמו לשאול מה היחס של הציבור האשכנזי בישראל לשמירת השבת. הציבור האשכנזי בארץ מורכב מתתי-קבוצות רבות ומגוונות מאוד: חרדים, דתיים, חילוניים, עירוניים, קיבוצניקים, יוצאי גרמניה, יוצאי פולין, יוצאי שווייץ ועוד ועוד... אני מניח כי כל אשכנזי שומר או אינו-שומר את השבת בדרך שונה.

    כיוון שגם גוף המשיח בישראל (כלומר: ציבור המאמינים) מורכב מאנשים מרקעים שונים לגמריי, כל אחד מקיים ושומר את השבת באופן שונה. לכן, אם אתה מחפש פרקטיקה או משנה סדורה אחת שרירה וקיימת, לא תמצא. אנו יהודים וגויים שומרי מצוות – מצוות האדון ישוע מנצרת; אנו תחת התורה – תחת תורת החסד של המשיח ישוע אדוננו.

    באופן אישי, משפחתי ואני נמנעים מלעבוד בשבת ואנו מנצלים אותה לשם מפגשי הלל ולימוד הכתובים עם מאמינים אחרים, כמו גם לבילוי ולנופש עם משפחותינו ועם חברינו הקרובים. אני יכול לספר לך כי אני מכיר אישית מאמינים בברית החדשה אשר בשום פנים ואופן לא יעבדו בשבת; אני מכיר מאמינים אחרים אשר שומרים את השבת ומשתדלים לקיים את מצוותיה על-פי המסורת הרבנית; ואני מכיר גם כאלו (מיעוט קטן) שלא יבחלו מלעבוד בשבת, אם לא תהיה להם ברירה.

    על כל פנים ולסיכום, אתה מוזמן לשוחח עם מאמינים באופן אישי ואפילו לאזור אומץ ולבקר בקהילות של משיחיים על מנת לקבל רושם אמיתי לאופן בו מתקיימת ומתגשמת "שמירת השבת" בקרבנו. חשוב לזכור, מאמינים בישוע המשיח החיים בישראל וקבעו את גורלם כאן, אינם אדישים למסורת ולמנהגים הרווחים בארץ ואשר משותפים לעם ישראל; אדרבא, המאמינים מכבדים ומזדהים עם העם במידה רבה מאוד והדבר בא לידי ביטוי גם בשמירה על המסורת הרבנית.    

     

  2. מן ההיבט התיאולוגי, הכתובים מלמדים כי השבת התגשמה בישוע המשיח (מתי י"ב 8; אל העברים ד' 8-10) ולכן, המאמינים בו זוכים לעונג שבת בכל יום ויום. עם-זאת, יש לזכור כי בתור תלמידיו של ישוע המשיח, אנו משתדלים ללכת בדרכו ולכן גם אנו, כמוהו לפנינו, מעניקים ליום השבת יחס יוצא דופן.

    דבר שני, זה נכון כי בתורת משה נמצאות הוראות ודינים ברורים לגבי איסור המלאכה בשבת, אך יש לזכור כי התנ"ך אינו מתחיל ואינו מסתיים בחומש. לצערי, אנו, בני ישראל, הפרנו את ברית סיני מייד עם נתינתה וחזרנו והפרנו אותה שוב ושוב ושוב... לשמחתי, אלהים צפה זאת מראש והכריז דרך הנביא ירמיהו "כי הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם־יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת־בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה׃ לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת־אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר־הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת־בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם, נְאֻם־יְהוָה" (פרק ל"א 31). תודה לאל, התגשמה ברית חדשה זו בישוע המשיח ולכן כעת, אנו תחת ברית המשיח ותורתו.

    אם רעיון זה, של תורה חדשה מאת ה', נראה לך מוזר, אתה מוזמן לעיין לעומק בציטוטים הבאים מאת חז"ל:

"אלה ימי המשיח, שאין בהם לא זכות ולא חובה";[1] או: "מצוות בטלות לעתיד לבוא";[2] וגם: "תורה שאדם למד בעולם הזה, הבל היא לפני תורתו של משיח";[3] ועוד: ב"ימות המשיח, יתבטל יצר הרע מעלמא ונמצאו מצוות לא תעשה בטלות וכן מצוות עשה"[4]; או: "הקדוש ברוך הוא יושב ודורש תורה חדשה שעתיד ליתן על ידי המשיח".[5] שים לב, האם הציטוט האחרון אינו מדבר בעד עצמו? "תורה חדשה שעתיד ליתן על ידי המשיח"!.. על זה בדיוק אנו מדברים: ברית חדשה, תורה חדשה, לב חדש. מדרש תהילים קמ"ו לקח זאת צעד אוחד קדימה, כאשר קבע: "מתיר אסורים (תהילים קמו', ז), מהו מתיר אסורים? יש אומרים כל הבהמה שנטמאת בעולם הזה, מטהר אותה הקדוש ברוך-הוא לעתיד לבוא".[6] כאן כבר לא מדובר רק בשבת, אלא בדיני הכשרות ממש!

כשומרי מצוות הברית החדשה, איננו מחוייבים עוד לשמור את השבת כפי שקבעה ברית סיני ובוודאי שאיננו מחוייבים לשומרה לפי מסורת דרבנן. השבת ניתנה לנו כמתנה שעלינו להתענג בה ולא כעונש שעלינו לסבול תחת עומס עולו. בתוך כך, כתבי הברית החדשה מלמדים כי אין לנו זכות לשפוט איש על הדרך והאופן בהם הוא שומר ומקיים את השבת (קולוסיים ב' 16).

דבר אחרון, שמירת השבת על-פי ההלכה הרבנית אינה שווה מאומה, אם היא נעשית על ידי לב חוטא ומלא זימה וחמס. היטיב לבטא זאת ישעיהו הנביא, כאשר מצד אחד אמר בשם ה': " שִׁמְעוּ דְבַר-יְהוָה קְצִינֵי סְדֹם הַאֲזִינוּ תּוֹרַת אֱלֹהֵינוּ עַם עֲמֹרָה. לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי. לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת-שָׁוְא קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא לֹא-אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה. חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי הָיוּ עָלַי לָטֹרַח נִלְאֵיתִי נְשֹׂא. וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם גַּם כִּי-תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ, יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ"(פרק א' 10-15); אך מצד שני קבע: "אִם־תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ, עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג, לִקְדוֹשׁ יְהוָה מְכֻבָּד וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ, מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר" (פרק נ"ח 13).

לסיכום, למרות כי מבחינה תיאולוגית, תחת הברית החדשה אנו המאמינים באלהים דרך ישוע המשיח, איננו מחוייבים לשמור את השבת לפי הוראות ברית סיני, מבחינה פרקטית, לאומית ומסורתית אנו ברובנו הגדול שומרי שבת, כל אחד בהתאם למצפונו.

 

 

 

 

 

 

[1] תלמוד בבלי, שבת קנא, ע"ב.

 [2]בבלי, שבת קל"ח, ע"ב.

[3] מדרש קהלת רבה ח'.

[4] "אוצרות אחרית הימים", עמוד קכ"ו. באותו ספר כתוב גם כי עתיד המשיח לשבת "בישיבה, וכל באי עולם באים ויושבים לפניו לשמוע תורה חדשה ומצוות חדשות וחוכמות עמוקות שהוא מלמד לישראל" (שם, פרק ב', עמ' קצח).

[5]  "ילקוט שמעוני", ישעיהו פרק כ"ו, רמז תכ"ט. דבר דומה נאמר במדרש "אליהו זוטא": "הקב"ה יושב ודורש תורה חדשה שעתיד לתן ע"י משיח" (פרק כ). על נושא "תורה חדשה מאת ה'", ראו גם מדרש ויקרא רבה, פרשת שמיני.

[6] בהמשך לכך, נאמר בספר "אוצרות אחרית הימים": "למה נקרא שמו חזיר, שעתיד הקב"ה להחזירו לישראל" (עמוד ק"ז).

...