שאלה:

מתי 23 1‏ "אָז דִבֵּר יֵשׁוּעַ אֶל הֲמוֹן הָעָם וְאֶל תַּלְמִידָיו. 2‏ אָמַר לָהֶם: ”הַסּוֹפְרִים וְהַפְּרוּשִׁים יוֹשְׁבִים עַל כִּסֵּא מֹשֶׁה. 3‏ לָכֵן כָּל אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לָכֶם עֲשׂוּ וְשִׁמְרוּ, אַךְ כְּמַעֲשֵׂיהֶם אַל תַּעֲשׂוּ, כִּי אוֹמְרִים הֵם וְאֵינָם עוֹשִׂים." אתם סותרים דברי ישוע עצמו,שאמר לשמור את ההלכה

השאלה נענתה:

תשובה:

היי מיכאל!

"אָז דִבֵּר יֵשׁוּעַ אֶל הֲמוֹן הָעָם וְאֶל תַּלְמִידָיו. אָמַר לָהֶם: "הַסּוֹפְרִים וְהַפְּרוּשִׁים יוֹשְׁבִים עַל כִּסֵּא מֹשֶׁה. לָכֵן כָּל אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לָכֶם עֲשׂוּ וְשִׁמְרוּ, אַךְ כְּמַעֲשֵׂיהֶם אַל תַּעֲשׂוּ, כִּי אוֹמְרִים הֵם וְאֵינָם עוֹשִׂים" (מתי כ"ג 2-3)

האם זה נכון לבנות תיאולוגיה שלמה וכלכך משמעותית על פסוק אחד בלבד? (שהוצאת לחלוטין מהקשרו).


ב. למה ישוע לא חוזר פעמים נוספות על כך שעלינו ללכת אחרי הרבנים (פרושים\סופרים), אם אכן לכך הוא התכוון? למה אף אחד מהשליחים לא מלמד זאת? למה ישוע הראה בחייו את ההפך (לדוגמא מקרה אי נטילת הידיים במתי ט"ו), או כשהאשים את הפרושים והסופרים כי " בִּטַּלְתֶּם אֶת מִצְוַת אֱלֹהִים כְּדֵי לִשְׁמֹר אֶת הַמָּסֹרֶת שֶׁלָּכֶם " (מרקוס ז:9) כמו גם שאול שמעיד על כך שמנהיגי הדת בישראל לא מפרשים נכונה את הכתובים: "אֲנִי מֵעִיד עֲלֵיהֶם שֶׁיֵּשׁ לָהֶם קִנְאָה לֵאלֹהִים, אֲבָל קִנְאָה שְׁאֵין עִמָּהּ דַּעַת " (רומים י' 2). דוברי הברית החדשה בסך הכל ממשיכים את אותה התמה מדבריהם של הנביאים, לדוגמא דבריו של ישעיהו בפרק כ"ט: "נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה׃ לָכֵן הִנְנִי יוֹסִף לְהַפְלִיא אֶת-הָעָם-הַזֶּה הַפְלֵא וָפֶלֶא וְאָבְדָה חָכְמַת חֲכָמָיו וּבִינַת נְבֹנָיו תִּסְתַּתָּר".

ג. ישוע ציין " הַסּוֹפְרִים וְהַפְּרוּשִׁים" כיחידה, הבעיה היא שאם ישוע אומר ללכת אחריהם, אחרי מי על תלמידי ישוע היה ללכת? בית הלל או בית שמאי? הרי לשניים היו תיאולוגיות שונות ואף לעיתים סותרות.


ג. אם אני יהודי ישראלי בתקופת בית שני ואני רוצה להיחשף לכתבי הקודש (הרי אין לי עותק בבית..), היכן  המקום *היחיד* שאני יכול לשמוע את המקרא? המקום היחיד ממנו היו מקריאים את המקרא היה מ'כסא משה' שבבית הכנסת. (לדוגמא בקרו ב'כסא משה' שבבית הכנסת העתיק שבכורזין מהמאה הרביעית) לכן ישוע עודד זאת בחיוב.
שאלה לא פחות חשובה היא - מדוע היה חשוב לישוע שעם ישראל יקשיב לדברי משה והנביאים?
ישנן שתי אפשרויות, הראשונה היא כי ישוע רצה לכוון אותנו בחזרה למשה על מנת שנקיים מצוות, אך אם זה באמת המצוות, ישנה בעיה, כי זה אומר שהמשיח בא כדי להצביע על משה, או במילים אחרות; משה גדול מישוע. אבל גם משה לימד את ההפך " נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ  אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן" (דברים י"ח:ט"ו), גם שאול  השליח " וַהֲרֵי הוּא נִמְצָא רָאוּי לְכָבוֹד רַב יוֹתֵר מִשֶּׁזָּכָה לוֹ מֹשֶׁה" (עברים ג:3),  "הַמָּשִׁיחַ הוּא תַּכְלִית הַתּוֹרָה" (רומים י' 3). וכמובן ישוע בעצמו: "אִלּוּ הֶאֱמַנְתֶּם לְמֹשֶׁה, הֱיִיתֶם מַאֲמִינִים לִי, כִּי עָלַי כָּתַב" (יוחנן ה:46) וגם "לֹא מֹשֶׁה נָתַן לָכֶם אֶת הַלֶּחֶם מִן הַשָּׁמַיִם אֶלָּא אָבִי נוֹתֵן לָכֶם אֶת הַלֶּחֶם הָאֲמִתִּי מִן הַשָּׁמַיִם... אֲנִי הוּא לֶחֶם הַחַיִּים." (יוחנן ו' 31-35).

הסיבה לפיה ישוע רצה שעם ישראל יחקור את משה והנביאים היא פשוטה (ובכלל לא קשורה למצוות) - כי משה והנביאים מצביעים עליו!


ד. באותו הפסוק, ישוע הבהיר שלא לנהוג כמנהגים שלהם (לדחות את המסורת..). כמו כן, באותה הנשימה (הפרק..) ישוע תוקף נחרצות את הפרושים והסופרים (נחשים, צבועים, רוצחים, צפעונים, הולכים לגיהינום וכו') באמת נראה לך הגיוני שבאותה הנשימה ישוע אומר לנו ללכת אחריהם? ואם הוא כן, זאת אומרת שנוצרת סתירה פנימית, שהרי בתלמוד כתוב שישוע הוא נביא שקר שיושב בצואה רותחת בגיהינום עכשיו (מסכת גיטין).


ה. ישוע היה ברור לאורך כל הדרך שאי אפשר לבוא לידי ריצוי מול אלוהים על ידי מסורות ומעשי בשר חיצוניים, למה שהוא יסתור את עצמו בצורה כה בוטה וברורה?

...