שאלה:

איך יש לאלוהים בן אלהים הוא אחד ויחיד "ומבלעדי אין עוד אלוהים" אלוהים לא מוליד ילד או מאמץ או כל מיני שטיות הוא גם לא יכול להיות ממש קרוב אליו יותר ממשה כי "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה"

השאלה נענתה:

תשובה:

היי עידן!

הרשה לי להתחיל מהסוף - הפסוק "ולא קם עוד נביא בישראל כמשה". ה"עוד" הינו "עדיין" (זאת שעדיין לא הגיע הנביא שאמור להיות כמשה, ואף גדול ממנו). זאת בהתייחס להבטחות של משה בעצמו כי אלוהים עתיד לשלוח נביא אחר כמשה:

"נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן" (דברים י"ח)

תוכל להרחיב על הנושא הזה במאמר ובסרטון שבלינק: www.messiah.co.il/moses

 

 

לגבי "בן אלוהים":

רבים הם שמאשימים אותנו, היהודים המשיחיים, כי הפכנו אדם, ישוע, לאלוהים. ראו לדוגמא את דבריו של הרב דניאל עשור שכותב: "התנ"ך שולל אלילויות פאגאניות הנעות סביב אלילויות אנושיות, אדם אל." אבל מדובר בחוסר הבנה ואולי גם חוסר רצון להבין, במה אנחנו באמת מאמינים. האם אנחנו מאמינים שבן אדם יכול להפוך לפתע לאלוהים? או שבן אדם כלשהו בהיסטוריה שודרג והפך לאלוהים? התשובה לשתי השאלות האלה, היא לא.
אבל, האם אלוהים יכול לגלות את עצמו לאנושות בכל דרך שרק יבחר? ואם הוא ברא אותנו בצלמו וכדמותו, האם מן הראוי שהוא גם ירצה בנקודת זמן כלשהי בהיסטוריה להתגלות אלינו בדמות אדם? האם הרעיון הזה תנ"כי בכלל? ומה לגבי יהודים שחיו לפני ישוע, האם הם האמינו שאלוהים יכול להתגלות בדמות אדם? האם היתה להם ציפייה שהמשיח יהיה "בן אלוהים"? התשובה לשאלות הללו, היא כן.
לפני אלפיים שנה, הציפיה למשיח בקרב בני עמנו היתה בשיאה. עדות לכך ניתן לראות בדבריו של יוחנן אל ישוע בברית החדשה, לאחר שזה היה עד לכך שישוע מרפא חולים, נותן ראייה לעיוורים, מרפא מצורעים ומבצע ניסים ונפלאות: "יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל שָׁלַח אוֹתָנוּ אֵלֶיךָ לִשְׁאֹל הַאִם אַתָּה הוּא אֲשֶׁר נוֹעַד לָבוֹא, אוֹ נְחַכֶּה לְאַחֵר?" (הבשורה על פי לוקס, ז:20)
אבל את הדבר המעניין ביותר, ניתן דווקא ללמוד מכתבים עתיקים עוד יותר. מגילות ים-המלח, מגילות שנכתבו הרבה לפני הספירה ולפני תקופתו של ישוע, אשר נכתבו על ידי הקהילה היהודית שבקומראן. שם (4Q246) מתוארת הציפייה של בני המקום למשיח. היהודים האיסיים פירשו את הנבואה של דניאל הנביא בפרק ז' על כך שהמשיח צפוי להיות "בן האלוהים". הם כינו את המשיח "בן האלוהים" עוד הרבה לפני שישוע נולד.

המשיח לא אמור להיות בן אדם ככלל בני האדם, אלא חורג מהכלל, בן אלוהים. ועל כן גם לידתו צריכה להיות על טבעית, כאות מאלוהים. ישעיהו הנביא בפרק ז' מנבא זאת: "לָכֵן יִתֵּן אֲדֹנָי הוּא לָכֶם אוֹת הִנֵּה הָעַלְמָה הָרָה וְיֹלֶדֶת בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ עִמָּנוּ אֵל". עמנו אל, האל איתנו. המשיח הוא בן האלוהים שנולד בלידה בצורה שהיא אות מאלוהים, מבטנה של עלמה וללא אב ביולוגי. בדיוק כפי שניבא ישעיהו. אבל לישעיהו פרק ז' כבר הקדשנו סרטון אחר בנושא.
חשוב להבין, האמונה לפיה למשיח, בן האלוהים, אין אב ביולוגי היא גם נחלתם של חז"ל. מדרש בראשית רבה ל"ה: "הגואל אשר אקים מכם אין לו אב, שנאמר: הנה איש צמח שמו ומתחתיו יצמח", וכן הוא אומר: ויעל כיונק לפניו וכשרש מארץ ציה". את אותו הרעיון ניתן למצוא גם במדרש בראשית רבה פרק ל"ז: "אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: אתם אמרתם לפַני יתומים היינו ואין אב. אף גואל שאני עתיד להעמיד מכם אין לו אב, שנאמר: הנה איש צמח שמו ומתחתיו יצמח".
אם כך, חז"ל מייחסים למשיח גם את היותו חסר אב ביולוגי, וגם את ישעיהו פרק נ"ג.
 
עכשיו אתם בוודאי תוהים לעצמכם, האם בורא העולם נכנס לחדר לידה והוליד בן?
כמובן שלא, בואו נפנה להגדרה התנכית כדי להבין מה הכוונה ב"בן האלוהים". בתנ"ך, המלאכים, שלקחו חלק בטבע השמימי והרוחני של אלוהים, בניגוד לטבע הארצי והבשרי של בני האדם, מכונים "בני אלוהים". וישנן דוגמאות נוספות לבנים בתנ"ך: אלוהים מכנה את עם-ישראל בתור בן. וגם את מלכי ישראל בתור בנים. מה הפלא אז, שהמשיח, הנציג האידיאלי של אלוהים המגיע מתוך עם ישראל, זה שנישא מעל לכל בריאתו של אלוהים, נקרא בן-האלוהים?
התנ"ך גם משתמש במושג 'בן' על מנת לתאר את אלה מבני ישראל שמצייתים לאלוהים והולכים אחריו. גם בברית החדשה המאמינים בישוע מכונים, בנים לאלוהים.
אם כך, גם המלאכים, גם המלכים וגם עם-ישראל נקראים "בני אלוהים". נראה שבתנ"ך היו לאלוהים הרבה בנים! עם ישראל אפילו נקרא "בני בכורי". אבל לא המלאכים וגם לא אף אחד מהמלכים, ובוודאי שלא עם ישראל, היו בניו של אלוהים במובן המילולי. המונח גם מעיד על זכותו של הבן לירושת אביו. מלכותו של מלך המלכים, אלוהים, מורשת לבן האלוהים, למשיח. זאת בניגוד למיתולוגיות האליליות-פאגניות, אלוהים לא התחבר לאלילה, שהולידה בן. למרבה הצער, רבנים רבים מנסים לייחס לאמונה בישוע דווקא את המשמעות האלילית והפאגאנית הזאת.

בתנ"ך, משלי פרק ל' נפתח כך: "מִי עָלָה-שָׁמַיִם וַיֵּרַד? מִי אָסַף-רוּחַ בְּחָפְנָיו? מִי צָרַר-מַיִם בַּשִּׂמְלָה? מִי הֵקִים כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ? מַה-שְּׁמוֹ וּמַה-שֶּׁם-בְּנוֹ, כִּי תֵדָע".
הפרק מביא את מסקנותיו של אָגוּר. כל פרק ל' מוקדש לדברי התוכחה שהוא מעלה בפני שני הנערים, אִיתִיאֵל ואוּכָּל. הוא שואל אותם חמש שאלות רטוריות: מי עלה לשמים וירד? מי אסף את הרוח בחופן ידיו? מי שם את כל המים שבעולם בכיסו? מי יסד את העולם וממשיך לשמר את כל חוקי הטבע? מה שמו? התשובות לשאלות הרטוריות הללו הן כמובן, אלוהים. אבל אז אָגוּר מפתיע עם שאלתו השישית והאחרונה: מה שם בנו? האם אתם יודעים את התשובה לשאלה זו? מה הוא שמו של בן האלוהים?

תוכל להרחיב בנושא במאמר שבלינק: http://www.messiah.co.il/son

בברכה!

...